Každá změna začíná nespokojeností se současným stavem. Člověk se musí pořádně naštvat, aby ho to přinutilo změnit „návyk“, který mu znepříjemňuje/znesnadňuje život.

Kolikrát to ale není jednoduché. Můžeme prožívat stresové období a tak se chytáme každé berličky, která je po ruce. Pro někoho to může být alkohol, pro druhého cigarety pro dalšího jídlo.

 

Jak vzniká závislost

Představte si, že stresové situace řešíte čokoládovou tyčinkou (takto „obalíte“ mozek cukrem, který má účinky podobné jako droga) nebo cigaretou. Když se rozhodnete hubnout, logicky vypustíte všechny nezdravé tyčinky a tudíž i příjem „cukru“, na který bylo tělo zvyklé. Najednou jste neklidní z toho, že se nemáte na co upnout, tak začnete hledat jinou „berličku“.

Pokud jste rozhodnutí si čokoládu opravdu odpustit, bude vám „něco“ chybět. Tady se nabízí právě cigarety. Pokud jste dosud kouřili třeba 10 cigaret denně, teď nemáte problém „vybafnout“ celou krabičku. Toto ale není dobré řešení, což si dřív či později také uvědomíte. Začnete se s tím stresovat, tak se snažíte omezit cigarety, na které jste si mezitím vytvořili návyk. A dobře všichni víme, že na čem jsme závislí, se jen těžko opouští. Tak se opět vrátíte k tomu, co jste si tak dlouho odepírali – jídlo. Hory jídla.

Závislost za závislost

Je to kolotoč. Závislost nahrazuje/doplňuje/navazuje na závislost. Ale já zatím uvedla jen ty negativní.

Ale co takhle vyměnit negativní závislosti za ty pozitivní a ještě dělat něco pro sebe?

Každý máme problémy a i když se snažíme všechno brát s nadhledem a řešit věci s klidnou hlavou, někdy to prostě nejde. Tady se ale nutně nemusíte sesypat a jít vykouřit půlku krabičky nebo vybílit špajzku plnou cukrovinek.

 

Když budu mluvit za sebe

Přestat s kouřením jsem se pokoušela několikrát. Někdy to vydrželo měsíc, jindy více měsíců, ale pokaždé jsem se k němu vrátila. To samé i se zdravým jídlem. Co se stalo, že jsem za rok a půl neměla potřebu od fitness životního stylu odejít? Že rok a půl jsem neměla ani jednu cigaretu?

Minulý rok v lednu už jsem se naštvala a rozhodla se to změnit. Nejlépe všechno.

Kouření jsem vyměnila za cvičení a nezdravá jídla za to správné palivo.

d83eddf237deb9dc93e1f36444178ae9-600x592

 

Jak přestat být svázaní?

 

1. Přestat řešit problémy jídlem nebo cigaretami

Je to o vnitřním klidu. O spokojenosti se sebou samotným. Problém se dřív či později vyřeší a vy zjistíte, že to nebylo ani tak „horké“. Nebojte se jít jim vstříc. Většinou zjistíte, že ani nebyla potřeba se tak stresovat. Problémy si totiž tvoříme v hlavě, protože žádná situace není pozitivní ani negativní. Záleží na tom, jak se k ní postavíme. A když začneme určitou situaci řešit hned, nebudete mít čas nad ní přemýšlet a vymýšlet různé katastrofické scénáře „co by bylo kdyby…“. Budete klidnější a vyrovnanější.

 

2. Kolikrát kouříme nebo jíme ne proto, že bychom to potřebovali, ale proto, že je to „ZVYK“. Spojujeme si určitá místa nebo situace se zažitými návyky. Například: dojdeme z práce, uvaříme kafe, všechno z nás spadne. K absolutní pohodě nám chybí už jen nějaký dobrý dortík nebo cigaretka, že?

STOP! Toto nemusí být nutně pravidlo. Zkuste se ze začátku vyhýbat místům, které máte spojené se závislostí.

 

3. Nudíte se. Známe to všichni – nemám co dělat, tak začnu jíst.

NE! Zvednout zadek a jít si na hodinku zajezdit na kole.

 

Přesnou cestu bohužel nedovedu popsat. Každý jednotlivec je na jiném levelu duševního/psychického/mentálního pochopení. Jakmile se ale o sebe začnete zajímat a zaměříte se na osobní rozvoj a pohodu, postupně pochopíte, o čem mluvím.

 

Konečné rozhodnutí za vás nikdo jiný neudělá. Zaměřte se na sebe, představte si, jak vám bude skvěle, když se oprostíte od všech starostí, budete uvnitř klidní, upustíte od negativních závislostí..

 

e431c26fbe3e24fd76c7856116e9803c