Fitness a zdravý životní styl má nějaká zažitá „pravidla“, přes která nejede vlak.. Většinou jsou to nafouklé útržky různých informací nebo hodně zastaralé pravdy, které se uchytily a jsou brány jako všeobecná pravda.

V dnešním dílu se mrkneme na prvních 7 :

1. Vyhoďte všechny tuky a nahraďte je light výrobky
Tuky jsou ty špatné potraviny, které když vyhodíte a nahradíte je netučnými výrobky, tak začnete hubnout.
Hubnout možná začnete, ale NE kvůli tomu, že jsou tuky „zlé“. Budete hubnout proto, že snížíte množství kalorií v celkovém denním příjmu.
V žádném případě nedoporučuji tuky vynechávat. Potřebujeme je pro správnou funkci hormonů, jsou v nich rozpustné některé vitamíny, tuky chrání orgány a jsou jedna ze tří hlavních makroživin, která nám dodává energii.
Mají sice na rozdíl od bílkovin a sacharidů 1x takovou kalorickou hodnotu, to ale není důvod se jim vyhýbat.
Zařazujte je v rozumném množství (kolik vám sedí do celkového příjmu).

bigstock-Food-fish-Unsaturated-Fats-52226848

2. Nesmíš jíst živočišné tuky, mají špatný cholesterol
Tohle by bylo na dlouho, tak to zjednoduším. Pokud se neléčíte s vysokým cholesterolem nebo nemáte specifickou dietu od lékaře, nemusíte se cholesterolu z potravin vyhýbat.
Věděli jste, že si jej tělo vyrábí samo podle potřeby, například pro tvorbu hormonů a vitaminu D?
Také už se ví, že příjem cholesterolu v potravě, nerovná se vysoký cholesterol v krvi.
Samozřejmě i tady platí, že „všeho s mírou“. Ne že teď půjdete a sníte 20 vajec na posezení 😀 ale zase se nemusíte bát dát si celé vajíčko.

SONY DSC

3. Musíš sníst alespoň 6 jídel denně
Pro spoustu lidí by bylo fajn naučit se jíst pravidelně, předešli by tak například nárazovému přejídání. Celkově ale platí, že se nemusíte škatulkovat do x-doporučených jídel denně, stačí dodržet celkový denní příjem a nejlépe si jej nějak rozumně rozdělit do denních porcí.

4. Už nesmíš jíst po 17 nebo po 18 hodině
Tady je to jednoduché. Kdy budete jíst naposled se odvíjí od doby, kdy jdete spát. Takže když vám vyhovuje jíst naposledy půl hodiny nebo hodinu před spaním, není vám těžce, lehce usnete.. Žádný problém 😉

5. Jím jen potraviny označené fit, fitness, lowcarb, lowfat, high in protein..
Asi vás zklamu, ale nebudete lépe hubnout/nabírat, když budete jíst jen podobně označkované potraviny. Jen proto, že mají nějakou cool nálepku ještě neznamená, že jsou lepší než ostatní. Neexistuje žádná nejlepší nebo nejhorší potravina. Záleží na celkovém složení jídelníčku a správně nastaveném příjmu. Pokud vám sedí, klidně je jezte, ale nečekejte od nich zázraky (nebo že všechno udělají za vás). Jsou to potraviny jako každé jiné.

variety-pack-15g-protein-BARS-2

6. Když budeš smažit na „zdravém“ oleji, je to v pořádku
Je to jednoduché – vyměníte slunečnicový olej za olivový a zdravé smažení je na světě. Nemám pravdu?
Samozřejmě že ne. Smažení zůstane vždy jen smažením – nejméně vhodná úprava pokrmů.
Na druhou stranu – existují oleje vhodné do studené kuchyně (za studena lisované) a oleje vhodné do teplé kuchyně (oleje s vysokým bodem zakouření).
Pokud už chcete smažit, tak doporučuji používat oleje vhodné pro vysoké teploty (například ghee nebo kokosový olej) a dávat si pozor na přepalování.

20150320-cooking-olive-oil-vicky-wasik-4

7. Díky X tloustneš
Za X si dosaďte, co chcete. To by bylo moc jednoduché, ukázat na jedinou potravinu a všechnu odpovědnost svalit na ni. Na vině ale není jenom jedna potravina, díky které přibíráte. Je to celkový příjem za den a váš životní styl – málo se hýbáte, jíte málo kvalitních potravin, nemáte vyvážený příjem k vašemu cíli (jíte víc, než potřebujete).

______

Tak, první část máme za sebou a už mám rozepsanou část druhou.. Aby nebyl článek na dvě hodiny a měli jste se na co těšit 🙂

Do příštího dílu jsem si připravila témata jako detoxikace organismu, tmavé pečivo nebo genetika.

Hezký víkend, Simona

____________________________________________

Nevíš si rady s jídelníčkem? Napiš mi a něco už vymyslíme 😉