Revoluční výživové směry

Každou chvilku jsou nám představovány nové a nové stravovací směry a zaručené diety. Tak to funguje i s potravinami – vybere se nějaká potravina nebo produkt, který je pro své úžasné účinky vyzdvihován do nebes, díky němuž vyřešíte všechny problémy. Bez nich se neobejdete. Na druhou stranu – přesně tímto způsobem jsou očerňovány potraviny nebo skupiny potravin, které vás mají snad zabít. Někdo jde dále a bez servítek zatracuje i celé skupiny makroživin. Každá si prožila (nebo ještě prožívá) svou „chvilku slávy“ – tuk (z tuků přibereš tuk), sacharidy (za nepřeberné množství negativ) i poslední makroživina nezůstává bez povšimnutí (= bílkoviny nás ničí zevnitř).

Proč tenhle povyk?

Většina z článků na internetu jsou neúplné a přibarvené tak, aby získaly vaši pozornost a vy si následně objednali jejich reklamované produkty nebo služby. Díky rozdílnosti a kvantě těchto „mouder“ nevíte, čemu věřit, protože si většina článků odporuje. Začínáte se jídla bát a nevíte, jak se z toho začarovaného kruhu dostat. Mluvím z vlastní zkušenosti. Ve svých začátcích jsem všechny stránky o výživě sledovala a měla co dělat, abych se v tom všem neutopila. Nejhorší je stres z bezmoci a nevědomosti, co jíst a jak z toho ven. Psychická pohoda a jistota, že jsem dobře nasměrovaná, je podle mě nejdůležitější.

Co nebude fungovat

Pokud se už od začátku přemáháte, létáte z extrému do extrému, zkoušíte nové a nové diety, vylučujete některé makroživiny nebo jste dlouhodobě ve velkém kalorickém deficitu.. Věřte, že toto není ta správná cesta ke spokojenému životu a zdravému tělu. Není to psychicky možné ani dlouhodobě udržitelné.

Dřív nebo později s dietou skončíte.

1. Neplánovaně – nevydržíte to a přejíte se, pak se na to vykašlete protože už to nemá cenu a doháníte co jste si odepírali (hodiny nebo i dny). Začít můžete zase později

2. Plánovaně – skončí vaše časově ohraničená dieta – například měsíční výzva o vyřazení urč. potraviny nebo skupiny potravin. Výsledek je stejný jako u neplánovaného ukončení diety.

U obou možností (ve většině případů) naberete i nějaký bonus navíc. A nejde jen o tělesné proporce, ale tímto se prohlubuje i metabolické poškození, pokud začínáte neustále odznovu. Pro tělo je pak těžké, najít si ustálený režim a adaptovat se správným směrem, protože neví, kdy zase dostane najíst a co na něj zase budete zkoušet. Čím déle něco zkoušíte, tím déle pak bude trvat obnova metabolických procesů.

tumblr_n8bzlsqxai1tp42tfo1_500

Nechci vás strašit a vypisovat tady ty nejhorší scénáře, ale s podobným postupem se setkávám denně a mám s ním i zkušenost. Píšu věci tak, jak jsou, abyste si uvědomili, jak to funguje a jak s tím zatočit.

Existuje zázračná potravina?

Žádná potravina vás sama o sobě nespasí, ale ani nezabije. Neexistuje žádná „tukožroutská“ potravina ani skupina potravin, díky které přibíráte. Pravda je taková, že se v běžných jídelníčcích vyskytuje spousta zpracovaných potravin a potravin, na které si vytváříme návyk. Jsou tzv prázdná jídla (prázdné kalorie, o kterých jsem psala v tomto starším článku), které pro tělo nemají žádný užitek. S tímto stoupá množství celkových kalorií na den a vytváříme si návyk na tato nevýživná jídla. Chybí nám kvalitní živiny a celkově správné složení makroživin. Tyto komplexní potraviny nám pak přijdou nechutné, protože jsme si od jejich přirozené chuti odvykli.

Kolik sacharidů, tuků, bílkovin?

Všeobecně se neodvážím uvést ucelený poměr, kterého bychom se měli držet všichni. Poměr, který se na výživových kurzech učí desítky let, je velmi obecný a zastaralý. Od dob, kdy byly všeobecné doporučení vydány, se hodně věcí změnilo. Byla by hloupost zůstat stát na místě a bránit si svou pravdu, když jde věda neustále kupředu.

Vyhýbat bychom se neměli žádné z hlavních živin. Každá by se v našem jídelníčku měla vyskytovat, pak ale záleží na jedinci, v jakém poměru (podle toho, jak je tělo dokáže využít, v jaké kombinace mu vyhovují atd).

Jaký životní styl je ten správný?

Ten, na kterém si dovedete představit své fungování dlouhodobě, necítíte tlak a psychické omezování.

Takže, ta jediná správná dieta pro celý život je zdravý životní styl

Pokud si nevíte rady, jak začít, pomůžu vám 😉