Téměř každý den dostávám na tento suplement otázky, tak bylo jasné, jaký článek bude následovat 🙂

Povíme si, co to je, jestli to je nějaká zázračná potravina, jestli po něm hubneme nebo přibíráme, jak je to se speciálními proteiny pro ženy nebo jaké jsou nejlepší

Co je to protein a co od něj očekávat

Mám se ho bát? Je škodlivý?

Spousta z nás se na protein (jako suplement) dívá skrz prsty.
Tak nejdříve se podíváme, co vlastně protein je.

Proteiny = bílkoviny
Bílkoviny = základní stavební kámen pro všechny pochody v těle

Jednoduše bílkoviny potřebujeme a pokud jich máme nedostatek, můžeme se potýkat s některým s těchto stavů:

• úbytek svalů (skinny – fat)
• lámavost nehtů
• lámavost, padání a kvalita vlasů
• snížená imunita
• celkově špatná nálada
• záněty kůže atd..

V konečném důsledku, bílkoviny/proteiny jíme všichni, jen s jediným rozdílem – a tím je FORMA.

vital_ingredients_artwork-copy1whey-protein-powder-vanilla-chocolate-md

Většina z nás jí maso, ryby, vajíčka a mléčné výrobky – jí PROTEINY v „pevné“ formě.
Pak také máme bílkoviny v práškové formě – syrovátkové proteiny.

Rozdíl mezi „pevnou“ a práškovou formou je ve vstřebání naším organismem. Proteinový prášek je na rozdíl od „tuhé“ formy rychle vstřebatelný a to je ideální pro dodání rychlé výživy svalům po cvičení.

Podle stupnice biologické hodnoty patří syrovátkový protein na druhé místo (hned za bílky) mezi nejvíce využitelné a kvalitní zdroje bílkovin.

Už nejspíš tušíte, kam mířím.

Je hloupost, když vám někdo říká, že je protein škodlivý. Je to bílkovina jako každá jiná, jen s tím rozdílem, že je upravená tak, aby se co nejrychleji vstřebala a byla dobře stravitelná. Proto ji většina fitnessáků používá po tréninku pro rychlou výživu svalům.

Zhubnu / naberu svaly díky pití proteinu?

Nic samo o sobě za vás nezhubne nebo nenabere svaly. Pití proteinu nemá žádnou magickou moc, díky které vám mávnutím proutku zmizí tuky nebo naroste pekáč buchet na břiše. Ten zadek budete muset zvednout a začít cvičit a správně jíst.
To, jestli budete hubnout nebo nabírat sval, záleží na tom, jak máte nastavený jídelníček a kalorie celkově.
Protein je pomocník, který vám pomůže doplnit kvalitní bílkoviny, pokud je z jakéhokoliv důvodu nepokryjete z „pevných“ zdrojů nebo vám může zpestřit jídelníček.

Proteiny pro ženy a pro muže

Na trhu najdeme spoustu druhů proteinů, které se poslední dobou zaměřují i speciálně na ženy.
Je mi líto, že vás nejspíš zklamu, ale.. Je hloupost rozdělovat proteiny na ženské a na mužské.
To je jako byste rozdělovali maso – na maso pro ženy a maso pro muže 😀
Jak píšu nahoře, protein je „jen“ protein a jediný rozdíl mezi mužským a ženským proteinem udělali obchodníci tím, že na bílou pixlu plácli krásný růžový obal a napsali „ZenskyDietProteinExtraSlimSeKterymZhubnes10kiloZatyden„.
Je to co?
Marrrketing.

Který je nejlepší?

Když to řeknu blbě, protein je „jen“ protein (bavíme se o nejčastějším druhu – koncentrátu) a rozdíly mezi různými značkami jsou opravdu minimální. V chuti jde například o použitá sladidla, pro oko například o obal nebo způsob propagace.

Mé nejoblíbenější jsou momentálně tyto:

http://www.fitness4u.cz/proteiny/4868-prom-in-essential-cfm-evolution-1000g.html
http://www.fitness4u.cz/proteiny-75-a-vice-bilkovin/5194-czech-virus-pure-elite-cfm-1000g.html

Myslím, že u žádné z příchutí nešlápnete vedle, jsou božské. Hlavně ten pistáciový 🙂

17160723_10208426115270453_2052789982_n

_____________________________________________

Nevíš si rady s jídelníčkem? Napiš mi a něco už vymyslíme 😉