1. Únava, nesoustředěnost, podrážděnost, vypadávání vlasů, lámavost nehtů, snížené libido a NEUSTÁLÁ CHUŤ NA JÍDLO značí nedostatek plnohodnotných bílkovin. Člověk se nedostatek bílkovin snaží kompenzovat sladkými jídly a ovocem, které můžou vést k nadměrnému ukládání tělesného tuku, pokud tuto energii nevyužíváte při aktivním pohybu a cvičení.

2. Nezvladatelná touha po jídle a následné přejídání jsou způsobeny chronickým stresem. Ať už je stres z úzkosti, obav, nedostatku spánku, nadměrného cvičení nebo špatných stravovacích návyků. Když jste ve stresu, musíte sáhnout po některém z oblíbených jídel, abyste se dostali do pohody.

fast-food

Které potraviny to jsou?

Jsou to ty, které v našem mozku spouští pozitivní, slastné pocity. Můžete se jimi odměnit nebo zahnat špatnou chvilku. Jednou si je s těmito pocity spojíte a pak už stačí prožívat znovu tu (pozitivní nebo negativní) chvíli a hned si (ať vědomě či podvědomě) vybavíte ty příjemné pocity, které zažíváte při konzumaci té dobroty.

MUSÍTE JEJ MÍT!
Buď si jej pádíte koupit hned nebo při cestě z práce. Pocity a chutě jsou silnější a hned jak se do něj zakousnete, cítíte se blaženě a úžasně.
Problém je v tom, že takové jídlo (a další „prázdná“ jídla) vám nedodá žádné živiny, ale vytvoříte si na ně návyk. Chtění se promění v POTŘEBU.

A víte co je nejhorší?

NEMUSÍTE MÍT ANI HLAD! Potřebujete uspokojit pouze CHUŤ. Stačí jít kolem voňavého stánku se sladkostmi nebo reklamou na lahodný hamburger s hranolkama. V mozku už máte uložené, že vám konzumace těchto pochoutek přinese radost a pocity štěstí, tak po nich sáhnete automaticky.

Zdroj - Robert Brennan

Zdroj – Robert Brennan

Proč máme chuť na přeslazené, zpracované a tučné potraviny, místo abychom si dali rýži s masem?

Náš mozek reaguje na konkrétní chutě – sladkou, slanou a tučnou. Tohoto jsou si obchodníci moc dobře vědomi, proto vytvářejí taková „jídla“, která nemají ŽÁDNOU VÝŽIVOVOU HODNOTU a na kterých si vytvoříte výše popsanou ZÁVISLOST. Vaše chuťové buňky a mozek budou po jejich konzumaci v sedmém nebi.
Hranolky, fastfood, sušenky, čokolády a další.. Čím tučnější a sladší, tím lépe. Po tomto jídle nebudete nasycení ani nedodáte tělu žádné živiny, ale budete jej chtít víc a víc. Váš mozek a chutě se nebudou chtít tohoto potěšení vzdát.

sweets_2623400b

Co na to říká tělo?

Při takovém stravování vaše tělo strádá z nedostatku živin. Můžete mít nadváhu 10 nebo 50 kilo, ale jste PODVYŽIVENÍ.
Plnohodnotné bílkoviny slouží tělu jako základní stavební materiál, jsou hlavní stavební složkou nezbytnou pro růst, vývoj a zachování tělesných struktur organismu.
Tuky řídí hormony, rozpouští některé vitaminy, chrání orgány a pro určité lidi můžou sloužit jako dobrý zdroj energie.
Sacharidy jako zdroj energie pro aktivní cvičence a pro ty, komu sedí

Jak z toho ven?

Nebudu vám mazat med kolem pusy. Závislost na požitku z „prázdného“ jídla, které vám přináší takovou radost, není lehké opustit, ale není to ani nemožné. Zvládnete to, ale budete muset být silní, vytrvalí a důslední. Samozřejmě nesmím opomenout složení stravy, na kterou se budete muset zaměřit. Vašimi přáteli se stanou plnohodnotné bílkoviny, kvalitní tuky a sacharidy. Jaký poměr a čeho více vám přesně neřeknu, protože to každý máme jinak.

Pokud si nevíte rady, jak zjistit poměr pro svůj tělesný typ nebo jak sestavit stravovací plán, ráda vám pomůžu 😉

Výživové poradenství – Simona Cahlová

Zdroj některých informací: Jídlo na prvním místě