Situace1
Nemáte čas najíst se ráno a dopoledne. Poté dojdete z práce, všechen stres z vás opadne a vy nemyslíte na nic jiného, než že do sebe hodíte první, co uvidíte.
Ale doma není nachystáno žádné jídlo. Co teď? Po cestě si koupíte nějakou tyčinku nebo rohlík se sýrem. To je jednoduché a rychlé.

– Myslím, že sami víte, kde je chyba. Kdo je připraven, není zaskočen, a to platí i u jídla. Když tělu dáte energii postupně, kdy ji nejvíce potřebuje (v tomto případě dopoledne), tak vás odpoledne nepřekvapí nárazovým hladem. Chystejte si jídlo předem. Nemusíte strávit hodiny a hodiny chystáním si složitého jídla. Vynaložte energii, přemýšlejte, plánujte si jídlo. Den před odchodem do práce si uvařte brambory, ráno si přivstaňte, nasnídejte se, nachystejte si celozrnný chléb s vajíčkem a zeleninou, do krabičky dejte brambory a nakrájené tofu, do druhé oblíbenou zeleninu a do třetí například hrstku oříšků. Je to o zvyku a chuti změnit své dosavadní návyky.

Situace2
Všechno je v pořádku až do té doby, co se objeví nečekaná situace, která vás rozhodí. Pokud jste citlivý/á a nebylo vám dáno do vínku rychlé rozhodování, může vás to nepříjemně vystresovat. Zodpovědnost se snažíte potlačit hromadou jídla.

– Je logické, že jste ve stresu, když se máte rychle rozhodnout a je na vás tlak. Ale nic není tak horké, jak může vypadat. Úplně vám rozumím – v té chvilce jste rozzuření, bezradní, naštvaní a musíte to prostě nějak zahnat. V takových chvílích máte mozek zastřený a nejednáte rozumně. Zastavte se a snažte se uklidnit. Vydýchejte se, klidně se jděte projít. Nechte si chvíli na přemýšlení. Uvidíte, že po chvíli bude všechno jasnější.

Situace3
Chcete zhubnout, a proto si odepíráte jídlo. Chvíli to vydržíte, ale dřív či později sníte všechno, na co přijdete.

-Klasická situace. Jste zvyklí jíst páté přes deváté a ze dne na den se rozhodnete přejít na zdravé jídlo. Chuťovým buňkách se to ale nelíbí. Všechno zdravé jídlo vám po těch přeslazených, aromatických a přesolených dobrůtkách připadá bez chuti.. Jak to někdo může jíst?
Zdravé jídlo nemusí být jednotvárné nebo bez chuti. Proto pro nás příroda připravila spoustu vynikajících surovin. Jen si k nim najít cestu a postupně je zařadit do jídelníčku.

Situace4
Dlouhodobě jste na nízkých sacharidech, držíte sacharidové vlny nebo další omezující diety.

– Sami se do žádných nepřirozených režimů nebo redukcí nepouštějte. Hubnout se dá s rozumem, zdravým způsobem a hlavně trvale. Při krátkodobých dietách ze začátku sice zhubnete, ztratíte vodu, ale dlouhodobé odepírání si některých složek potravy vede pak ke strachu z jídla, z nabrání, neustálé ubírání porcí a následné zabrždění metabolismu.
Raději než se do něčeho pouštět sám a nechat to zajít tak daleko, obraťte se na někoho, kdo se o tuto problematiku zajímá.

Moje zkušenost
Kdo zažil typickou přípravu na soutěž, ví, o čem budu mluvit. Možná si vzpomínáte, jak jsem vám psala, že se tááák těším na svoji oblíbenou kaši. No ale nejen na ni. Já jakožto největší milovník všech možných a nemožných sacharidů, ovoce, pečiva, brambor, kaší.. Jsem byla díky dlouhodobému odepírání energie, jednotvárné stravě a hrstce použitelných surovin nesvá. Když jste ale tak blízko svého cíle, nic vás nezastaví. I když teď už vím, že u mě už tehdy nebylo potřeba takového snižování energie.. ale chybami se člověk učí.
Po soutěži nastala taková situace, že jsem se nemohla dostat do nějakého režimu. Věděla jsem, že musím navyšovat energii postupně, ale pořád jsem se měla potřebu se dojídat. Tělo vyžadovalo energii, která mu chyběla před soutěží. Toto trvalo tak 3-4 týdny.
Uvědomila jsem si že psychická pohoda je ve všem nejdůležitější. Člověk si tím musí projít, aby zjistil, co na něj platí a co si může ke svému tělu dovolit. Já mám metabolismus přizpůsobivý, dobře reaguje na změny, potřebuje energii hlavně ze sacharidů, přiměřeně tuků a bílkovin. U mě není potřeba mít nízko posazené sacharidy a energii, a takto se teď i dále zaměřuji. Jsem zvědavá, jak tělo bude reagovat a jak se bude dále měnit a dělat mi radost při plnohodnotné stravě. Což už teď můžu potvrdit. 🙂