Všichni jsme se s tím už setkali a někdy si vlastně ani neuvědomujeme, že se to právě odehrává. Jíme, když nemáme hlad.

  • Možná si dopřáváte, když se nudíte.
  • Možná vaše ruka zabloudí do krabičky s cukrovím pokaždé, když ji míjíte v kanceláři.
  • Možná odpoledne automaticky zamíříte do automatu a koupíte si nějakou tu svačinku.

Všechny tyto situace mají společné jedno: jedli jste tehdy, když jste neměli opravdu hlad. Je v pořádku, najíst se čas od času bez přemýšlení, pokud si o to tělo řekne. Pokud to ale děláte denně a automaticky, může vás to oddálit od cesty k vašemu cíli. V závislosti na tom, co jíte, můžete dokonce ublížit vašemu zdraví.

57969365

Podívejte se na těchto 10 situací, díky kterým jíte, i když nemáte doopravdy hlad:

 

1. Emocionální vyrovnání

Emoce jsou tzv. stravovacím spouštědlem. Šťastná? Oslavte to požitkem z jídla. Smutná? Nejspíš budete jíst, abyste se jídlem uklidnila. Rozzlobená? Sice byste nejraději píchla vidličkou toho, kdo ten vztek způsobil, ale raději ji zabodnete do nějakého jídla. Pokud se na jídlo budete obracet z emocionálních důvodů pokaždé, nebudete řešit související problémy.

Sledujte své stravovací návyky, všímejte si svého emočního stavu, když si jdete pro svačinu nebo pro další porci hlavního chodu. Opravdu potřebujete další nášup? Nejdříve se uklidněte a zkuste přemýšlet. Nic není tak horké, jak zpočátku vypadá. Stres přejde a vám zůstanou jen výčitky. A to nechcete!

 

2. Nudíte se

Někdy to nemusí být emocemi, ale prostě proto, že se nudíte. Ať už baštíte doma o víkendech nebo si chystáte obložené mísy na večeři.

Pokud víte, že spouštěč vašeho emocionální přejídání je NUDA, mějte u sebe vždy seznam aktivit, kterými si vyplníte volný čas. Může to být čtení vaší oblíbené knihy, kterou už tak dlouho odkládáte, uklízení, protřídění šatníku, nakupování zdravého jídla nebo aktivní pohyb – jít si zabruslit, zajet někam na kole nebo se protáhnout do fitka. Je spousta možností jak efektivně vyplnit svůj volný čas 🙂

0c809c7f85121d3ba91ff6a4be28099d3093d5b6bbc13702033794235e1c52dd

 

3.  Jedí ostatní

Když si užíváte večeři s rodinou nebo přáteli, nedáváte pozor, zda jste již plni nebo ne. Zvlášť tehdy, jste-li do rozhovoru zapálení a stůl je plný jídla. Je jedno jakého, od každého uždibujete kousek.

Snadnější a možná i běžnější je dopřát si, když ostatní kolem vás jedí. To vám dává pocit, že mezi ostatní zapadáte, a že je to v pořádku, protože všichni ostatní to dělají. Výzkumy ukazují, že naše návyky napodobují konání našich společníků v situacích, jako jsou tyto. Pokud jste s přáteli, nemusíte každou hodinu sledovat svoji váhu. Pokud ale váš kamarád dojídá druhý balík chipsů nebo si objednává další dezert ke kávě, nemusíte jej automaticky následovat.

Uvědomte si, zda máte opravdu hlad. Nebudete spokojenější, když rozjedete zábavnou konverzaci?

 

4. Jídlo tam prostě je

Máte v kanceláři krabičku s cukrovím? Cítíte se bezmocní a odstrčení, že si musíte nechat ujít jídlo na party, i když jste již jedli?

Když naše oko spatří jídlo, chybí už jen krůček k tomu, abychom natáhli ruku a kousek si vzali. A to jen proto, že to jídlo TAM JE. Vypadá chutně. Líbí se vám. Je přímo před vámi. Kde je problém? Jakákoliv potravina, která je blízko vás nebo snadno přístupná, vás může lehce odtrhnout od Vašeho snažení a stáhnout dolů.

Pokud není možné krabičku pamlsků dát pryč úplně, odstraňte ji alespoň z Vašeho dohledu.

Když jste již najedení a jídlo je stále kolem vás (na večírku, oslavě), sedněte si zády ke stolu nebo jděte do druhé místnosti. Pokud máte ledničku nebo špajzku plnou pochoutek na „horší časy“, podvědomě o nich budete vědět a budou vás lákat. Nekupujte je. Když tam nebudou, nebudete na ně myslet a chtít je jíst.

 

5. Protože je na to zvláštní příležitost

Pokud pracujete ve velké firmě, nebo máte velkou rodinu, tak vám může připadat, že každý den někdo slaví narozeniny. Tyto oslavy často zahrnují zákusky, brambůrky či alkohol, a to už je pořádné kalorické minové pole.

Pokud pokaždé nechcete jíst kousek dortu, nemusíte. Můžete se na oslavě ukázat i když si nebudete plnit bříško těžkými sladkostmi.

Nezapomeňte: Oslavy jsou o lidech, ne o jídle. Pokud pokušení neudržíte na uzdě, zvolte lehkou variantu – vezměte si krabičku se svým jídlem nebo dobrotami. Pro jistotu toho připravte více, abyste dali ochutnat svým přátelům 🙂

 

6. Jste unaveni

Odpolední pokles energie a chuť na sladké (rychlé cukry) může zaskočit i ty z vás, kdo jste ve stravě disciplinovaní. Taková „cukrová přepadovka“, pokud se jí poddáte, může napáchat více škod než užitku.

Místo dopování se prázdným jídlem se jděte projít, zacvičit si, vyvětrat hlavu na přirozené světlo, nebo vypijte sklenici studené vody či šálek kávy. Změna scenérie vám jedině pomůže.

 

7. Říkají to hodiny

Vytahujete svou krabičku vždy, když hodiny udeří poledne, a to jen proto, že je „čas na oběd“? Nebo se vydáváte do kuchyně v osmnáct hodin jen proto, že je to typický čas na večeři?

Nejezte jenom proto, že Vám to nařizují hodiny! Když se blíží čas k jídlu, zeptejte se sami sebe:  Jsem vlastně opravdu hladová? Pokud ano, pusťte se do svého vynikajícího zdravého jídla. Pokud ne, počkejte, až si Vaše tělo o potravu samo řekne. Poslouchejte své tělo, ne hodiny.

 

8. Je to zdarma (nebo výhodné / levné)

Každý rád výhodně nakoupí nebo ukořistí něco „zdarma“. Pomalu z každého regálu na nás vykukují štítky, které hlásají „50% sleva“, „výhodná koupě“ nebo „sleva“.

Nejezte jen proto, že vzorky z obchodu s potravinami jsou zadarmo nebo super levné (kupte jednu limonádu, získejte druhou zdarma). Je sice hezké, že vás lákají zlevněné potraviny, ale to jsou většinou ty, které nepotřebujete k životu. Říká se jim „prázdná jídla“.  Bohužel jsme konzumní společnost a lidé na slevy a výhodná balení slyší.

Kupujte potraviny, které k životu opravdu potřebujete. Které vám dodají energii. Nezáleží na tom, kde uškudlíte korunu nebo dvě. Ve výsledku za prázdná jídla utratíte mnohem více.

 

 

9. Neumíte říct NE tomu, kdo vám nabízí jídlo

Pokud neumíte říkat NE, může být pro vás velmi obtížné odmítnout báječné jídlo, které vám nabízí přátelé či rodina. Většinou je to tak, že lidé, kteří vám jídlo nabízí, neberou „ne“ jako odpověď.

Zapomeňte na ty krkolomné výmluvy, ale buďte upřímní. „Nemám hlad“ funguje lépe než „Snažím se zhubnout.“ Pokud i přes vaše protesty přece jen skončíte s kusem koláče na talíři (nebo s celým dortem v krabici na doma), nezapomeňte, že se stále ovládáte 🙂 (jen zřídkakdy se budou lidé snažit vecpat vám jídlo do pusy násilím). Vždy si můžete „nastavit“ vidličku, rozdělit se o dort se sousedy či spolupracovníky, nebo sníst jen malou část.

 

10. Trpíte syndromem čistého talíře

Hodně z nás vyrostlo na této větě: „Co by za to daly děti v Africe?!“ Proč nám to ale rodiče nebo prarodiče vštěpovali do hlavy? Jednoduše aby nás přinutili sníst vše do posledního drobku. Tyto dobře míněné rady měly děti naučit to, aby neplýtvaly potravinami a aby si do dospělosti osvojily návyk na zeleninu.

Stále žijete v domnění, že talíř musíte úplně vyluxovat, i když nemáte takový hlad? Obzvláště v restauraci, kde za jídlo platíte?

Většina z nás má doma technické vychytávky jako jsou lednička a mikrovlnná trouba, díky kterým můžeme jídlo uchovávat a znovu používat (= žádné zbytky). Učte se odhadovat velikost porcí a nepodléhejte svým očím. Zkuste si dát menší porci, vždy si přece můžete přidat a možná nakonec zjistíte, že těch posledních pár soust nepotřebujete. Pokud tohle nefunguje, používejte doma menší talíře abyste jedli méně! A jako poslední, přeneste se přes strach ze zbytků. Můžete je sníst později ten den nebo si je nechat zabalit, pokud jste v restauraci. Nic na tom není.

 

JAK Z TOHO VEN? 

Pokaždé, když tě přepadne chuť na jídlo, ujisti se, zda máš opravdu hlad. Sleduj reakce těla a tvé psychické rozpoložení. Poslouchej své tělo.

Nejsi si něčím jistá? Nevíš jak začít? Od čeho se odrazit?

Napiš na info@simonacahlova.cz a ihned to změníme!

 

Článek je přeložen ze sparkpeople.com a doplněn o mé poznatky.